cropped-HdG_Annelies_KLEIN-e1562148456696.jpg

Syrène Saxofoonkwartet

Het Syrène Saxofoonkwartet bestaat uit vier vrouwen die zich vernoemd hebben naar de Sirenen uit HomerusOdyssee: zeegodinnen die met helder gezang zeelieden verlokken. Syrène wil de toehoorder uitnodigen met haar muziek en de klassieke saxofoon laten klinken bij een uiteenlopend publiek. Het is hun energie, kwaliteit en sterke communicatie op het podium, dat hen geliefd maakt bij de luisteraar.
De Syrènes hebben gestudeerd aan de conservatoria van Amsterdam, Den Haag en Utrecht, en zijn als eerste blazersgezelschap verwelkomd op de prestigieuze Nederlandse Strijkkwartet Academie. Het Syrène Saxofoonkwartet heeft alle grote Nederlandse concertpodia en vele internationale podia weten te bespelen.

Het motto van Syrène is ‘friszoet & stevig’, een korte uitdrukking om hun talenten te formuleren: pittig, met vrouwelijke finesse en zeer begaafd. Daarbij zijn de Syrènes het meest in hun element als zij zich bezighouden met hun kwartetspel.

PROGRAMMA’S 

Premiers Quatuors

De saxofoon heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis: het instrument is uitgevonden door één enkele man, Adolphe Sax. Waar andere instrumenten zich over een langere tijdsperiode hebben ontwikkeld, bestond de saxofoon de ene dag niet en de volgende dag wel. Maar om met vier saxofoons de kunst van het samenspel te beheersen, dat gaat niet over één nacht ijs! Daarvoor grijpen ook saxofonisten terug op de eeuwenoude tradities rondom het kwartetspel.

Een aantal componisten hebben door de tijd heen het kwartet vormgegeven. Syrène Saxofoonkwartet heeft een aantal van deze belangrijke mijlpalen voor u op een rij gezet. Momenten waarop kwartetspel, voor strijkers of blazers, opnieuw gedefinieerd werd, er een nieuwe weg in werd geslagen. Een reis door de muziekgeschiedenis, op weg naar samenspel op het hoogste niveau.

Lees meer…

Water Works

Omdat Sirenen zich het meest thuis voelen in en op het water, duiken de dames van Syrène wederom het diepe in en komen boven met een ode aan een van hen meest geliefde componisten; Georg Friedrich Händel. Ze brengen daarmee een geheel nieuwe benadering van zijn befaamde werk Water Music ten tonele. Omdat water als constant element ogenschijnlijk nooit verandert, maar voortdurend stroomt en in beweging is, vormt het hier de schakel tussen verleden en heden. Het heden uit zich in de uitvoering op het moderne instrument, de saxofoon en de samenwerking met ArtBeat Amsterdam en choreograaf Anne Suurendonk die een moderne choreografie voor 3 dansers hebben gemaakt bij Syrène’s uitvoering van Water Music. De uitvoering komt het best tot zijn recht in de buurt van het water, op eigentijdse plekken.

Lees meer…

Der Tod und vier Mädchen

Het meesterwerk ‘Der Tod und das Mädchen’ van Franz Schubert inspireerde Syrène tot het maken van een muzikaal programma rondom het thema van vergankelijkheid. Naast hun bewerking van Schuberts strijkkwartet zijn het laatste, nooit voltooide, strijkkwartet van Joseph Haydn en de Funeral sentences for Queen Mary van Henry Purcel te horen. Samen met fotograaf Heidi de Gier gaat Syrène op zoek naar dit aloude thema. Tijdens het concert is een time-lapse fotografie van Heidi te zien op het podium.

Lees meer…

De muze

Muze, bezing mij…’ Zo klinken de eerste woorden van Homerus’ Odyssee. Na hem volgden nog vele kunstenaars die muzen aanriepen om inspiratie te krijgen voor ze aan een kunstwerk begonnen, zo ook menig componist.

Helaas werd deze bewondering niet altijd beantwoord door het vrouwelijk schoon. Syrène laat in het programma “De Muzen” dan ook horen wat componisten op papier kregen in de ban van hun onbereikbare geliefde. Al in de 14e eeuw werd Guillaume de Machaut eenzaam en verliefd achtergelaten door de meer dan veertig jaar jongere Péronne d’Armentières. Eeuwen later had Frédéric Chopin het ernstig te pakken van de Oekraïense Delfina Potocka. Zij studeerde piano bij hem en de vriendschap duurde Chopins hele leven: twee dagen voor zijn overleden zong ze hem op zijn verzoek toe met een aria van Händel. Echter, de gesuggereerde erotische brievenwisseling tussen beide bleek een vervalsing. Ook Gabriel Fauré was eveneens hevig verliefd, zijn muze was Marianne Viardot. Hij is vier jaar lang door haar aan het lijntje gehouden voor ze eindelijk instemde met zijn huwelijksverzoek. Helaas verbrak ze toch de verloving toen het erop aankwam.

Gelukkig voor u levert al dit hartenleed prachtige muziek op, waarvan u in dit concert getuige zult zijn. Het programma wordt door de vrouwen van Syrène toegelicht met intrigerende teksten, waarbij zij zelf in de huid zullen kruipen van muze of man.

Lees meer…

Saksofon i Rossii

Syrène geeft een Russisch feestje en viert daarmee de saxofoon. Van prachtige laatromantische muziek van Sergej Rachmaninov, -één van de eerste Russische componisten die de saxofoon gebruikte in zijn symfonische werken-, tot een verborgen juweeltje van vrouwelijke componiste Elena Firsova. Alexander Glazoenov baseerde zijn ‘Canzona Variée’ op de vorm van het strijkkwartet nadat hij gecharmeerd was geraakt door het saxofoonkwartet tijdens zijn verblijf in Parijs. Syrène zet haar tanden in dit thema met variaties wat wordt gezien als een van de pijlers uit het saxofoonkwartetrepertoire. Spetterend sluitstuk is Modest Moessorgski’s ‘Schilderijen van een tentoonstelling’. Dit werk werd vooral bekend door de orkestratie van Maurice Ravel, waarbij Ravel de altsaxofoon gebruikte. In dit werk haalt Syrène alles uit de kast met een eigen bewerking voor maar liefst acht saxofoons!

Syrène brengt met dit programma tegelijkertijd een toost aan Glazoenov’s 150e verjaardag. Hij kan worden gezien als de meest toonaangevende Russische componist die de saxofoon omarmde. NAZDROVJE!

Lees meer…

Ragtime Café

In Syrènes Ragtime Café wordt u verwelkomd met strakke baslijnen, syncopische melodieën en een begeleiding die hierop vooruitloopt of juist achteraangaat, oftewel: ragged time!

Via de ouderwetse draaideur komt u in ons rokerige café in het hartje van New Orleans. Scott Joplin speelt nog op die honkytonk piano in de hoek. George Gershwin en Leonard Bernstein roken een sigaar aan de bar en nemen de klanken in zich op. Maar niet alleen klassieke componisten raken geïnspireerd, ook de jazz ontstaat weldra. Phil Woods ontdekt zijn ware saxofoongeluid na het drinken van een bourbon aan onze stamtafel. Hij schrijft deze klanken helemaal uit op papier.
Er is vooral veel live-muziek in ons café. Allemaal op saxofoon, want: jazz, klassieke muziek met jazzinvloeden én die ‘ragged’ voorloper van de jazz klinken gewoon zo lekker op sax! Ook het moderne, populaire Amerikaanse geluid van filmcomponist Michael Nyman is te gek op saxofoon en zullen we u niet onthouden.

Lees meer…

www.syrenesaxofoonkwartet.nl